Whole30

LilySlim Weight loss tickers

fredag 4 februari 2011

Hur svårt kan det va´?

Den franske läkaren Dukan fick en dag en patient som ville gå ner i vikt. Det enda kravet patienten hade var att han skulle få fortsätta äta sina biffar.
- Ok, sa Dukan. Ät bara protein en vecka så får vi se. Stora resultat visade sig och Dr Dukan´s diet var skapad.
Tack och lov säger jag.

Under hela min barndom var jag smal och då menar jag riktigt smal. Jag kunde äta vad som helst och gick inte upp 1 hg. När jag träffade min man var jag 18 år och vägde 42 kg. Även om jag bara är 1.61 lång så var det väldigt lite.

Så blev jag gravid och gick upp 35 kg. Det gör inget tänkte jag, de kilona är snart borta.
Ja, första gången ja!

Efter barn nummer 1 gick jag ner 28 kilo på 6 månader och var bara lite större än före graviditeten. Min matchvikt låg nu på 49 kilo. Fortfarande lite i underkant men bekvämt och bra. Alla kläder hängde precis som det skulle. Barn nummer 2 anlände och det gjorde även vikten. Denna gång var jag försiktigare och gick bara upp 15 kilo. Ner nästan alla kilon direkt. Nu stabiliserade sig vikten på 52 kilo.

Hmm, jag började ju få lite former och det kunde jag leva med. Barn nummer 3 anlände och det gjorde så klart några nya kilon. Denna gång tog det 1 år innan jag var nere i en lagom vikt, 55 kilo. Det var fortfarande ok men jag såg ju att jag var lite större än förut.

Jag fick problem med hälsan och slutade promenera.
Gissa vad? Jag gick upp 10 kg. Nu var det inte så roligt längre och jag insåg att det var dags att göra något åt detta så jag gick upp 5 kilo till. I den vevan slutade jag röka och var hur duktig som helst. Gick bara upp 5 kilo. Nu var det på tok för många extra kilon så när det ändå var så många extra kilon så kunde jag lika gärna öka på dem lite och blev gravid.

Barn nummer 4 anlände och efter det är nog alla kilon kvar. 15 år senare sitter de fast där de är. Några av dem försvinner ibland men kommer strax tillbaka med en massa kompisar. Nu har jag alltså mer än 30 stycken oinbjudna kilon som ska bort.

Under alla dessa år har jag hunnit prova på alla etablerade dieter plus några riktigt tokiga. Vad sägs om bara kålsoppa?
Inget för min mage i alla fall. Att ersätta måltider med olika drycker är säkert bra för dem som klarar det men jag är inte en av dem.

Jag har provat LCHF och den tror jag på men personligen så har jag väldigt svårt för allt det feta.

Inträd Dukan! Bara namnet är ju uppmuntrande! Nu kan jag, nu vill jag och nu känns det som om jag har rätt redskap för att klara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar