Whole30

LilySlim Weight loss tickers

söndag 2 oktober 2011

Dukandieten

Jag har fått lite frågor angående Dukandieten och känner att det är tid att berätta lite om varför jag har blivit Dukanare och hur jag bär mig åt. Det passar extra bra idag eftersom jag helt enkelt gör en omstart i morgon. Jag har skrivit om det förut men allt tål nog att upprepas :-)



Först och främst jag vill poängtera att jag inte är expert på näringslära eller på dieter över huvudtaget taget. Allt som jag skriver är bara mina egna reflektioner och det är inga råd jag ger.

Dukandieten är en proteindiet som skapades för ca 30 år sedan av den franske läkaren Dr Pierre Dukan.
Den går i första hand ut på att komma till rätta med sin övervikt för att sedan återgå till "normal" kosthållning.
Dieten är indelad i fyra delar.
Attackfasen
Viktminskingsfasen
Konsolideringsfasen
Stabiliseringsfasen

För varje fas finns det en del som man ska tänka på. För mer information om faserna så kan man gå vidare till de sidor som jag gjort tidigare. Där finns även recept och menyförslag.

Attackfasen varar i 3-10 dagar och under de dagarna äter man hur mycket man vill av kött, fisk, skaldjur och ägg. Dessutom får man äta mejeriprodukter med 0% fett. Här handlar det om att snabbt gå ner några kilon i vikt (mycket vatten försvinner) samt bli av med det värsta sötsuget. För att klara av magen så ska man äta 1.5 msk med havrekli varje dag. Det gör man enklast genom att strö dem på yoghurt eller så gör man en galett.  (Recept hittar du här)

Ok, detta med mejeriprodukterna är väl det som ställer till det mest. Om man är gammal LCHF:are så jagar man ju i första hand kolhydrater och i lätta mejeriprodukter finns det ofta många kolhydrater. Här gäller det att göra en avvägning. Man väljer helt enkelt de produkter som innehåller minst fett och kolhydrater ;-)
En bra produkt är Kesella lätt som bara innehåller 1% fett och 3.5 g kolhydrater. En bra bas till de flesta röror.
Jag har hållit mig på ca 5% fetthalt för då kan jag äta av Philadelphia 5% och Appetinas 3% "fetaost" Min viktminskning är kanske inte lika snabb som för de som håller strikt på 0% men jag har märkt att 5% är vad min kropp vill ha.

Jag träffade en bekant i går som har börjat med LCHF och hon hade märkt att hon inte gick ner i vikt när hon åt för lite fett. Jag tror att det handlar om att man måste lära sig vad ens egen kropp kräver.

Efter den inledande fasen går man över i själva viktminskningsfasen. Här verkar det vara normalt med ca 0.5 - 1 kilos viktnedgång per vecka. Detta är alltså i genomsnitt. För min egen del har det kunnat variera från några hekto upp till ca 1.5 kilo ner.
I denna fasen har man många olika grönsaker som man lägger till medan man fortsätter att äta mycket protein.

När man har nått sin målvikt så gäller det att börja kosolideringsfasen. Här börjar man  introducera kolhydrater igen. Det gör man genom att lägga till fullkorn, ost samt frukt. Det finns en del annat att tänka på också men det tänker jag skriva om när jag kommer dit. I den här fasen ska man stanna 10 gånger så lång tid som antal kilon man gått ner. Har man gått ner 10 kilo så ska man alltså stanna här i 100 dagar. Då anses nog kroppen ha fattat :-)

Sista fasen är stabilieringsfasen och här ska man vara resten av livet. Det är enkla regler som gäller;
3 msk havrekli per dag
1-2 liter vatten per dag
20 minuters promenad per dag
plus
1 proteindag i veckan.
Hur svårt kan de va?

Är då Dukan den riktiga dieten som för all framtid ska stoppa övervikten?
Nej, det tror jag inte.
Enligt min tro så är vi alla olika. För att inte tala om att man har olika behov under olika delar av livet.

Kan vem som helst äta enligt Dukan?
Nej, det tror jag inte.
Det finns risker som man absolut inte ska ta lätt på.
En av de stora riskerna är att det blir problem för njurarna när man äter så mycket protein. Detta förhindrar man genom att se till att få i sig tillräckligt med vatten. Minst 1.5 till 2 liter om dagen

Ett problem som kan uppstå är förstoppning.
Även här hjälper det att dricka mycket vatten men man ska också tänka på att få i sig havrekli varje dag.
Man bör komma ihåg att även här är vi olika. För en del räcker det med 1 msk per dag medan andra behöver mer.

En annan sak som jag tycker är viktig och det är att man inte väger sig varje dag. Jag förstår att det är häftigt att göra det i attackfasen när det kan skilja ganska mycket från dag till dag men efter det så tror jag att man bara mår dåligt på att väga sig varje dag. Kroppen är väldigt nyckfull men om man väger sig samma tid och samma dag varje vecka så tror jag att man får en bättre uppfattning om hur viktnedgången verkligen ser ut.

Ja, det är väl allt som jag kommer på så här.

Om du precis som jag tänker start i morgon så lycka till!
Om du ser något fel jag gjort eller något som du undrar över så hojta till så jag kan rätta eller svara ;-)

Kram till alla som gjort sig förtjänta av en ;-)
Jag är himla godtrogen så vad du än ger för anledning så är det ok ;-)


2 kommentarer:

  1. Jag vill ha en för att jag är bäst, är det OK?
    Skämt åsido så tycker jag att jag gjort mig förtjänt av en kram bara för att jag äntligen tagit mig i kragen och bestämt mig för att ta körkort.
    Det ska bli min present till mig själv när jag nått målvikten, och maken har lovat sponsra eftersom jag backade på den utlovade födelsdagspresenten (MBT-skor).
    Lycka till med omstarten, du vet att jag hejar på dig.

    SvaraRadera
  2. Så klart du skulle ha en ;-)
    Vilken himla bra mål-present!

    SvaraRadera